دانستی های چمن مصنوعی

نظافت چمن مصنوعی

نظافت چمن مصنوعی

چمن مصنوعی شاید نیاز به نگهداری کمی داشته باشد، اما همچنان به توجه و مراقبت نیاز دارد. بدون مراقبت مناسب، حیاط یا بالکن شما می‌تواند به محلی برای تجمع باکتری‌ها، برگ‌ها و دیگر زباله‌ها تبدیل شود. خوشبختانه، با استفاده از ابزارهای ساده می‌توانید چمن مصنوعی را به شکلی نو درآورید.
آماده‌اید تا به بهترین شکل ممکن به نظافت چمن مصنوعی خود بپردازید؟ پس با ما همراه شوید تا در این مقاله نحوه نگهداری و نظافت چمن مصنوعی را بیاموزید.

  • راهنمای مرحله به مرحله تمیز کردن چمن مصنوعی
  • برنامه نگهداری منظم چمن مصنوعی
  • نکات طلایی برای نگهداری و تمیز کردن چمن مصنوعی
  • جمع بندی

راهنمای مرحله به مرحله تمیز کردن چمن مصنوعی

باور کنید یا نه، تمیز کردن چمن مصنوعی زمان زیادی نمی‌برد. در بیشتر موارد، این کار حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد که شامل تمیزکاری عمیق هم می‌شود. در اینجا یک راهنمای ساده برای نحوه نظافت چمن مصنوعی آورده‌ایم.

مرحله 1: تهیه وسایل مورد نیاز

  • تمیز کردن چمن مصنوعی سخت نیست، با این حال به ابزارهای مناسبی برای این کار نیاز دارید. این وسایل را قبل از شروع کار تهیه کنید:
  • دستکش
  • جاروی چمن مصنوعی یا چمن‌زن
  •  شلنگ باغبانی
  • بطری اسپری
  • پاک‌کننده غیر سمی
  •  مواد شوینده دانه‌ای
  • پارچه یا اسفنج
  • مواد پرکننده اضافی
  • چاقو
  • دمنده برگ (اختیاری)

مرحله 2: پاک کردن زباله‌ها

با یک دمنده برگ ،جاروبرقی یا کارواش خانگی تمام خاک، شاخه‌ها و برگ‌های را از روی چمن مصنوعی پاک کنید. گوشه‌ها و فضاهای تنگ اطراف چمن مصنوعی را هم تمیز کنید. اگر به دمنده برگ دسترس ندارید، می‌توانید با یک جاروی چمن مصنوعی یا چمن‌زن این کار را انجام دهید. در هر صورت، زباله‌های روی چمن مصنوعی را جمع کنید.

مرحله 3: آبکشی

تمیز کردن چمن مصنوعی

حالا که زباله‌ها را از روی چمن پاک کردید، وقت آن است که چمن خود را خوب آبکشی کنید. پس از اتصال شلنگ به شیر آب، به آرامی فشار آب را بر روی چمن مصنوعی اسپری کنید. توجه داشته باشید که نباید نازل شلنگ آب را مستقیم روی چمن بگذارید. شما می‌خواهید با این کار خاک روی چمن را پاک کنید، نه اینکه به چمن آسیب بزنید.

مرحله 4: لکه‌برداری

احتمال دارد که بعد از شستن روی چمن متوجه وجود لکه‌های مختلف شوید، لک شدن چمن مصنوعی اتفاق می‌افتند، اما نحوه تمیز کردن این لکه‌ها مهم است. برخی می‎پرسند که آیا می‎توان چمن مصنوعی را با صابون و آب تمیز کرد؟
در جواب این سوال باید گفت صابون ملایم و آب گرم انتخاب مناسبی برای لکه‌های کوچک است، در حالی که لکه‌های سرسخت‌تر به مواد قوی‎تر، اما نه خیلی قوی نیاز دارند.

• تمیز کردن چمن مصنوعی با صابون و آب

ناحیه مورد نظر را با مخلوطی از آب گرم و صابون ظرفشویی یا مواد شوینده (حدود یک قاشق چای‌خوری در دو فنجان آب) خیس کنید. حال به آرامی و با برس نرم آن نقطه را بشویید و از آسیب رساندن به تیغه‌ها خودداری کنید. ناحیه را با آب تمیز بشویید تا همه آثار کف و صابون حذف شود. از پارچه یا حوله کاغذی برای خشک کردن آن نقطه استفاده کنید.

• تمیز کردن لکه‌های روغنی

بسته به نوع لکه، از محلول آمونیاک در آب (محلول ۳٪)، حلال سفید یا حلال خشک‌شویی استفاده کنید. همه این محصولات برای لکه‌های روغنی مناسب هستند، اما برای استفاده از این مواد باید دستکش بپوشید تا به پوست‌تان آسیبی وارد نشود.

• تمیز کردن چمن مصنوعی با حلال خشک‌شویی

برای لکه‌های سرسخت‌تر، از محلول‌های مخصوص خشک خویی استفاده کنید. معمولاً این مواد حاوی پرکلرواتیلن هستند. کمی از محلول را با اسفنج به ناحیه مورد نظر بمالید، سپس به آرامی بشویید. باقی‌مانده را با پارچه مرطوب یا حوله کاغذی بردارید و سپس آن ناحیه را با آب تمیز بشویید.

مرحله 5: دوباره با شلنگ آبکشی کنید

یک بار دیگر چمن خود را با شلنگ باغبانی آبکشی کرده و بررسی کنید که هیچ گونه آلودگی بر روی چمن مصنوعی باقی‌ نمانده باشد. مهم‌تر از همه، مشکلات مربوط به تخلیه آب در چمن یا زیرسازی آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که سطح چمن یکنواخت و بدون ناهمواری است.

مرحله 6: اجازه دهید چمن خشک شود

اجازه دهید چمن مصنوعی به طور طبیعی در نور آفتاب خشک شود. این کار به ایستاده نگه داشتن تیغه‌های چمن و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در چمن مصنوعی کمک می‌کند.

مرحله 7: تازه‌سازی مواد پرکننده در زمین های فوتبال (در صورت نیاز)

چمن مصنوعی در زمین های فوتبال باید دارای ماده پرکننده‌ای از ماسه سیلیس یا گرانول‌های لاستیکی باشد تا به تخلیه آب کمک کرده و سطحی راحت فراهم کند. با گذر زمان، ممکن است چمن شما به مواد بیشتری نیاز داشته باشد. برای بررسی، چند تیغه چمن را به عقب بکشید.
اگر مواد پرکننده چمن مصنوعی زمین فوتبال فشرده یا نازک شده‌اند، وقت آن است که این مواد را تجدید کنید. می‌توانید ماسه یا گرانول‌های لاستیکی اضافی تهیه کنید و با استفاده از چمن‌زن یا جاروی چمن مصنوعی، این مواد را روی چمن پخش کنید. مخلوط را به طور یکنواخت پخش کرده و برخلاف جهت تیغه‌ها جارو کنید تا چمن به حالت اولیه خود بازگردد.

جهت مشاوره تخصصی برای نصب و خرید چمن مصنوعی با ما تماس بگیرید

برنامه نگهداری منظم چمن مصنوعی

تمیز کردن چمن مصنوعی نباید سخت باشد. با انجام نظافت منظم، عمر چمن افزایش یافته و ظاهر آن زیبا می‌ماند. برای راحت‌تر شدن این کار، پس از نصب چمن مصنوعی یک برنامه نظافت تنظیم کنید. می‌توانید یادآوری در گوشی خود بگذارید تا ماهانه یا هر دو هفته یکبار چمن را تمیز کنید.
نواحی مشکل‌دار چمن را پیش از نظافت ویژه‌تر بررسی کنید و در صورت نیاز از براق کننده چمن مصنوعی استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا همیشه چمن زیبا و مرتب داشته باشید.
در اینجا برنامه‌ای ساده برای نگهداری روزانه چمن مصنوعی پیشنهاد می‌دهیم:

روزانه

یکی از مزایای چمن مصنوعی این است که برخلاف چمن طبیعی به کوتاه کردن یا کود دادن نیاز ندارد، اما اگر حیوان خانگی دارید، باید به مراقبت‌های روزانه توجه کنید. ادرار و مدفوع حیوانات خانگی می‌تواند به چمن آسیب برساند و بوی بدی ایجاد کند.
برای جلوگیری از این مشکلات، هر روز بعد از حیوان خانگی چمن خود را پاک کنید. حتی یک آبکشی سبک با شلنگ باغبانی کافی است تا چمن شما تمیز و تازه بماند.

هفتگی

  • برگ‌ها و زباله‌ها را با دمنده برگ یا جاروی چمن مصنوعی پاک کنید.
  • چمن را با شلنگ باغبانی آبکشی کنید.
  • تیغه‌ها را برخلاف جهت طبیعی چمن جارو کنید تا به حالت ایستاده بمانند.

ماهانه

حالا شما به یک حرفه‌ای در تمیز کردن چمن مصنوعی تبدیل شده‌اید. ماهی یک بار، چمن خود را با دقت بیشتری تمیز کنید. مراحل قبلی را تکرار کرده و این اقدامات را نیز انجام دهید:
- لبه‌ها و درزهای چمن را بررسی کنید تا مطمئن شوید جدا نشده یا جابجا نشده‌اند.
- چمن اضافی روی مسیرها یا لبه‌ها را با چاقو ببرید.
- بررسی کنید که آیا چمن به تجدید مواد پرکننده نیاز دارد.
- ناحیه بین چمن و زیرسازی را با یک جت آب نرم تمیز کنید تا زباله‌ها از بین بروند.
اگر چمن مصنوعی شما زیاد استفاده می‌شود، شاید بهتر باشد از یک فرد حرفه‌ای برای آرایش، تعمیر یا تمیزکاری عمیق چمن استخدام کنید. دستگاه شستشوی چمن مصنوعی در این مواقع بسیار کمک‌کننده است. به یاد داشته باشید، چمن مصنوعی هم ممکن است لکه‌های سرسخت، آفات و علف‌های هرز داشته باشد که نیاز به توجه ویژه دارند.

نکات طلایی برای نگهداری و تمیز کردن چمن مصنوعی

شستشوی چمن مصنوعی

 

  •  هنگام استفاده از جارو برقی، از فشار زیاد استفاده نکنید. این کار می‌تواند الیاف چمن را خراب کند و باعث خوابیدن آن‌ها شود.
    برای کمک به ایستاده ماندن تیغه‌های چمن، برخلاف جهت طبیعی چمن جارو کنید.
  • اگر زباله حیوانات خانگی مانند مدفوع سگ را مشاهده کردید، از دمنده برگ استفاده نکنید و بلافاصله با ابزار مناسب آن را بردارید.
  • از شستشوی چمن مصنوعی با فشار بالا آب خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند تیغه‌های چمن را تضعیف کرده و مواد پرکننده را روی چمن جابجا کند.
  • در زمان تمیز کردن چمن مصنوعی از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. از مصرف محصولاتی که حاوی پاک‌کننده‌های خورنده یا سفیدکننده هستند، اجتناب کنید.
  • برای از بین بردن ادرار حیوانات خانگی، سرکه بسیار مفید است.
  • آدامس را با کمک قطعه یخ تمیز ابتدا جمع کرده و سپس تکه آدامس را با چاقو به آرامی جدا کنید.
  • اگر موادی مانند خزه، جلبک یا کپک بر روی چمن مصنوعی شما رشد کرده‌اند، از یک عامل ضد میکروبی استفاده کنید. جوش شیرین یک جایگزین طبیعی عالی برای کشتن رشد باکتری است. مقداری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کرده و به آرامی به سطح بمالید.
  • از تمیزکننده‌های چمن به صورت کم و با احتیاط استفاده کنید تا از نفوذ زیر سطح الیاف جلوگیری شود.
    برای حفظ بهداشت و جلوگیری از رشد باکتری‌ها، چمن مصنوعی حیاط خود را به طور منظم آبکشی کنید. هفته‌ای یک بار این کار کافی است، به خصوص اگر کودکان و حیوانات خانگی در حیاط شما بازی می‌کنند.
  • مبلمان فضای باز را مستقیماً روی چمن مصنوعی قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث فشرده شدن و تغییر ظاهر چمن شود.
  • در تابستان همه ما باربیکیو را دوست داریم، اما چمن مصنوعی شما جای مناسبی برای این کار نیست. لکه‌های چربی و علائم سوختگی به سختی از روی چمن مصنوعی پاک می‌شوند.
  • مراقب علف‌های هرز باشید. مهم است که آن‌ها را زود شناسایی و حذف کنید. می‌توانید این کار را به راحتی با استفاده از علف‌کش یا به صورت دستی انجام دهید.
    از علف‌کش با احتیاط استفاده کنید. به آرامی روی ناحیه مورد نظر اسپری کنید و از اسپری کردن روی گیاهان اطراف خودداری کنید.

جمع‌بندی

چمن مصنوعی با وجود نیاز کم به نگهداری، همچنان به توجه و مراقبت منظم نیاز دارد تا ظاهر و عملکرد آن در بهترین حالت حفظ شود. در این راهنما، به طور جامع و مرحله به مرحله نحوه تمیز کردن و نگهداری چمن مصنوعی را شرح دادیم.
اگر عمر چمن مصنوعی شما به پایان رسیده و فکر می‌کنید وقت تعویض آن است، می‌توانید برای خرید انواع چمن مصنوعی از جمله چمن مصنوعی حیاط، چمن مصنوعی بین سنگ، چمن مصنوعی بالکن، چمن مصنوعی زمین فوتبال و غیره همین الان با ما در فروشگاه چمن راه تماس بگیرید و بهترین کیفیت چمن مصنوعی را به همراه نصاب حرفه‌ای در اختیار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *